Et B2B salg tager ofte flere år. Der er flere beslutningstagere og købet er ofte dyrt og/eller kræver mange tilpasninger hos kunden. Derfor er det essentielt at man som B2B-virksomhed arbejder med en langsigtet strategi for sin markedsføring og sit salg.
Hvorfor arbejde med lead-generering?
Lead-generering er en oplagt langsigtet strategi der tager højde for dine potentielle kunders købs-proces og de overvejelser de gør sig inden de køber.
Et B2B-køb er modsat et B2C-køb, ofte kendetegnet ved en høj kompleksitet. Det gælder både produktet/servicen, men også værdien og de eventuelle ændringer køberen skal foretage i sin virksomhed for at få det fulde udbytte.
Denne kompleksitet tager lead-generering – netop – højde for.
Kort sagt: Du skal arbejde med lead-generering fordi du klæder dine potentielle kunder bedre på til at:
Se at du er eksperten
Sætte en krog i dem, så de husker dig hele vejen igennem deres lange købs-proces.
Kort sagt: Med lead-generering klæder du dine kunder bedre på til at gøre et køb hos dig.
Hvad er et lead?
Et lead er. Som regel et individ hvor du har deres e-mailadresse og/eller navn, telefonnr. og firmanavn.
Lead’et – altså den potentielle kunde – kan du have mødt via et eller andet form for netværksarrangement hvor I har udvekslet visitkort eller lead’et kan have tilmeldt sig dit nyhedsbrev.
I denne artikel taler jeg kun om lead-generering online.
Lead-generering – Hvad er det egentlig?
Lead-generering er en markedsføringsstrategi der groft sagt består af 3 trin.
Når du har styr på disse 3 trin, kan du praktisk talt automatisere din lead-generering.
De 3 trin i lead-generering består af:
- Gated content
- Lead ads
- E-mailmarkedsføring
Lad os bryde dem ned 1-for-1:
De 3 trin i lead-generering
Du har nu været igennem de 3 trin i lead-generering:
- Gated content
- Lead ads
- E-mailmarkedsføring
Og fået en overordnet forståelse for hvordan det kan effektueres i din B2B-virksomhed.
Kom i gang med lead-generering
Jeg kan kun anbefale at komme i gang med lead-generering.
B2B-salg er en langsommelig proces, og det gælder derfor om konstant at fylde nye leads i tragten, så der er nogen at sælge til senere hen.
Lead-generering kan, når det først er sat op, for nogle af elementerne, køre automatisk.
Nedenfor har jeg lavet en prioriteret oversigt over de ting du skal have på plads, hvis du går i gang med lead-generering:
Vil du gerne i gang med lead-generering?
Så hiv fat i mig – Sarah Vos Thrysøe
Jeg har arbejdet med online markedsføring for B2B i +9 år og hjælper dig gerne videre.
Relaterede artikler
Tilbage til artikeloversigten