Markedsføring skal have en effekt. For B2B måles effekten oftest i antal leads. Altså antal henvendelser til sælgerne eller tilmeldinger til nyhedsbrevet.

Men hvor mange leads, kan du forvente af din markedsføring?

Det kigger vi på i denne artikel.

Hvordan beregner vi antal leads?

Når vi skal beregne hvor meget trafik på hjemmesiden der skal til, for at skabe et lead, har vi brug for 3 tal:

  • Hvad er den gennemsnitlige klikrate for den markedsføringsform du vælger?
  • Hvad er prisen pr. klik?
  • Hvad er den gennemsnitlige konverteringsrate på en landingsside?
    • Altså hvor mange af dem der besøger jeres landingsside konverteres til et lead?

Når vi har disse 3 tal, kan vi regne baglæns og definere (gæstimere):

  • Hvor mange skal se jeres annoncer?
  • Hvor mange skal klikke på dem?
  • Hvor meget koster det?
  • Hvor mange konverteringer/leads vil I få?

Hvad kan et gennemsnit bruges til?

Når vi taler om gennemsnitlige klikrater, klikpriser og konverteringsrater er der mange parametre der IKKE er taget højde for:

  • Hvor målrettede er annoncerne?
  • Hvor gode er annoncerne?
  • Hvor god er landingssiden til at konvertere?
  • Hvor lang tid strækker købsrejsen sig over?

Men alt andet lige, er et gennemsnit noget I kan bruge i de indledende beregninger til at forventningsafstemme udbyttet af jeres markedsføring.

Senere kan I bruge egne tal til at lave bedre gæstimater, og en bedre markedsføring.

Hvor mange skal se jeres annoncer?

I denne artikel viser jeg dig de gennemsnitlige tal for Facebook annoncering og Google Ads.

Tallene er taget fra det amerikanske marked.

Gennemsnit for B2BKlikrate (CTR)Klikpris (CPC)Konverteringsrate (CVR)
Facebook10,78%17,31 kr.Gnsn. = 2,23%

Top-25% = 4,31%

Top-10% = 11,7%2

Google Ads2,55%36,87 kr.4

Med disse tal kan du gæstimere tallene for hvert skridt i købsrejsen.

Jeg har lavet forarbejdet for dig i Excel-arket du kan downloade her

Hvor meget trafik skal du generere for at skabe et lead?

Arket er lavet så du kan ændre antallet af leads, og få det gæstimerede budget, antal annoncevisninger og -klik og de antal besøg på hjemmesiden I skal have.

Tallene kan indledningsvis bruges til at afstemme forventningerne til udbyttet af jeres online markedsføring. Når I har jeres egne tal, kan disse indføres i arket og I har et datafunderet udgangspunkt for jeres videre markedsføring og udbytte af samme.

Har du spørgsmål til hvilken markedsføringsform du skal vælge?

Så hiv fat i mig – Sarah Vos Thrysøe

Jeg har arbejdet med online markedsføring for B2B i +9 år og hjælper dig gerne videre.

Tlf: 6915 4243

svt@onlinesolutiongroup.dk