Markedsføring skal have en effekt. For B2B måles effekten oftest i antal leads. Altså antal henvendelser til sælgerne eller tilmeldinger til nyhedsbrevet.
Men hvor mange leads, kan du forvente af din markedsføring?
Det kigger vi på i denne artikel.
Hvordan beregner vi antal leads?
Når vi skal beregne hvor meget trafik på hjemmesiden der skal til, for at skabe et lead, har vi brug for 3 tal:
- Hvad er den gennemsnitlige klikrate for den markedsføringsform du vælger?
- Hvad er prisen pr. klik?
- Hvad er den gennemsnitlige konverteringsrate på en landingsside?
- Altså hvor mange af dem der besøger jeres landingsside konverteres til et lead?
Når vi har disse 3 tal, kan vi regne baglæns og definere (gæstimere):
- Hvor mange skal se jeres annoncer?
- Hvor mange skal klikke på dem?
- Hvor meget koster det?
- Hvor mange konverteringer/leads vil I få?
Hvad kan et gennemsnit bruges til?
Når vi taler om gennemsnitlige klikrater, klikpriser og konverteringsrater er der mange parametre der IKKE er taget højde for:
- Hvor målrettede er annoncerne?
- Hvor gode er annoncerne?
- Hvor god er landingssiden til at konvertere?
- Hvor lang tid strækker købsrejsen sig over?
Men alt andet lige, er et gennemsnit noget I kan bruge i de indledende beregninger til at forventningsafstemme udbyttet af jeres markedsføring.
Senere kan I bruge egne tal til at lave bedre gæstimater, og en bedre markedsføring.
Hvor mange skal se jeres annoncer?
I denne artikel viser jeg dig de gennemsnitlige tal for Facebook annoncering og Google Ads.
Tallene er taget fra det amerikanske marked.
Gennemsnit for B2B | Klikrate (CTR) | Klikpris (CPC) | Konverteringsrate (CVR) |
---|---|---|---|
Facebook1 | 0,78% | 17,31 kr. | Gnsn. = 2,23%
Top-25% = 4,31% Top-10% = 11,7%2 |
Google Ads | 2,55%3 | 6,87 kr.4 |
Med disse tal kan du gæstimere tallene for hvert skridt i købsrejsen.
Jeg har lavet forarbejdet for dig i Excel-arket du kan downloade her
Arket er lavet så du kan ændre antallet af leads, og få det gæstimerede budget, antal annoncevisninger og -klik og de antal besøg på hjemmesiden I skal have.
Tallene kan indledningsvis bruges til at afstemme forventningerne til udbyttet af jeres online markedsføring. Når I har jeres egne tal, kan disse indføres i arket og I har et datafunderet udgangspunkt for jeres videre markedsføring og udbytte af samme.

Har du spørgsmål til hvilken markedsføringsform du skal vælge?
Så hiv fat i mig – Sarah Vos Thrysøe
Jeg har arbejdet med online markedsføring for B2B i +9 år og hjælper dig gerne videre.
Fodnoter
[1] Facebook CTR og CPC: www.wordstream.com/blog/ws/2017/02/28/facebook-advertising-benchmarks
[2] CVR www.wordstream.com/blog/ws/2014/03/17/what-is-a-good-conversion-rate
[3] Google Ads CTR: www.wordstream.com/average-ctr
[4] Google Ads CPC: www.wordstream.com/blog/ws/2015/05/21/how-much-does-adwords-cost