Derfor skal du have en markedsføringsstrategi
En markedsføringsstrategi – eller for at sige det helt nede på jorden: ”En plan for din markedsføring” – har flere gevinster. Bl.a.:
En plan sikrer at du undgår at du:
Konstant tvivler på om det du gør, er det rigtige
Konstant skifter taktik – måske virker det her bedre?
Eller omvendt; aldrig får gjort noget fordi mulighederne er så uoverskuelige.
Mister fokus – for hvorfor er det nu lige du gør det du gør?
Spilder tid og penge på markedsføring der ikke virker eller er ineffektiv
Kommunikerer på kanaler hvor dine kunder ikke er
En plan sikrer at du:
Sætter nogle realistiske forventninger til investering af tid og penge og effektivt udbytte af markedsføringen
Får alle trin i kunderejsen med i markedsføringen, så kunden føler at hun bliver taget hånd om, fra start til slut
Du kommunikerer de budskaber, som målgruppen er interesseret i og forstår
Altid ved hvad og hvordan du skal kommunikere – og at det er nedskrevet og kan deles ud til alle i organisationen (sælgerne f.eks.)
Her er det vigtigt for mig at understrege at strategien munder ud i en decideret handlingsplan.
Altså hvad skal du gøre hvornår, hvordan og hvorfor.
Strategien er IKKE et skrivebordsdokument.
Det får du ud af en markedsføringsstrategi
Med en markedsføringsstrategi i hånden, de medfølgende tjeklister og anbefalinger har du det bedste udgangspunkt for at håndtere jeres markedsføring.
Strategien er en plan for hvor du skal kommunikere hvad til hvem. Du får bl.a. svar på:
Det gør det langt nemmere at udføre de daglige markedsføringsopgaver, uanset om det handler om en ny landingsside, et nyt opslag, en ny annonce etc.
Når markedsføringsstrategien er udarbejdet, kan du vælge at udføre strategien selv, eller du kan uddelegere opgaverne til andre.
Uanset, er du langt bedre rustet til at finde de rette samarbejdspartnere der kan hjælpe dig i mål.
Få strategien lagt af en uvildig rådgiver
Markedsføringspaletten, altså de mulige kanaler vi kan markedsføre os på, er blevet stor – og måske er du ikke engang sikker på hvad halvdelen af punkterne er eller hvordan de virker:
- Google Ads
- SEO / Søgemaskineoptimering
- E-mailmarkedsføring (nyhedsbreve)
- Annoncering og/eller opslag på de sociale medier
- Bannerannoncering
- YouTubeannoncering
- Remarketing
- Lead Ads
- Osv.
Derfor er det vigtigt at du får lavet en strategi for din markedsføring.
For hvordan kan vi tage en beslutning om hvilken kanal vi skal vælge hvis vi ikke kender mulighederne? Og hvordan sammensætter vi en kunderejse, hvis vi ikke kender vores målgruppes adfærd og behov?
At få lagt en markedsføringsstrategi hos mig er en uvildig ekspertrådgivning, der guider virksomheden i den rigtige retning – fra starten af.
Det er lidt ligesom at købe et hus:
Sælgeren og ejendomsmægleren er begge interesseret i at sælge og lovpriser huset, alle dets fordele og al den lykke du vil opnå ved at købe det.
Heldigvis har vi tilstandsrapporten og muligheden for at få en byggesagkyndig til at gennemgå huset – uden nogle interesser i at sælge. Den byggesagkyndige får sin løn uanset om du køber eller ej.
Det samme gælder med markedsføring:
- Spørger du et bureau der sælger Facebook annoncering – vil de anbefale dig at annoncere på Facebook.
- Spørger du et bureau der sælger annoncering på Google – vil de anbefale dig Google Ads.
Vælger du at bruge mig, som er en uvildig rådgiver i markedsføring – får du en anbefaling der passer til din virksomhed, budget, tid og kunder. Uanset hvilken sammensætning af markedsføringskanaler og tiltag det handler om.
Hvilke aspekter dækker vi i markedsføringsstrategien?
Uanset om du allerede er i gang med at markedsføre dig eller overvejer det, er det en god idé at få gennemgået mulighederne og udarbejdet en plan.
Har den eksisterende plan nogle år på bagen, vil jeg anbefale en opdatering og få den gået efter i sømmene. Markedsføringsmulighederne ændrer sig konstant samtidig med at barrieren for at påvirke forbrugerne bliver højere – de er nærmest blevet immune da de konstant bombarderes med budskaber.
Barriererne er altså blevet sværere at nedbryde og det kan koste mange penge og megen tid at kaste sig ud i kampen om forbrugerne uden et mål og en plan.
Overordnet set er det 3 punkter i en markedsføringsstrategi:
- Virksomheden
- Markedsføringen
- Forbrugeren
De områder vi skal afdække i større eller mindre grad er:
VIRKSOMHEDEN
PUNKT # 1
Hvorfor eksisterer virksomheden?
Produktportefølje
Konkurrenter (Blue Ocean Strategy kortlægning)
Salgsmål
MARKEDSFØRINGEN
PUNKT # 2
Hjemmeside
Kommunikation
Synlighed
Kunderejsen
Markedsføringsmål
FORBRUGEREN
PUNKT # 3
Målgruppe
Persona
Hvordan foregår det
At få lagt en markedsføringsstrategi er en krævende proces der involverer kreativitet og grundige overvejelser ift. virksomhedens nuværende status og fremtidige mål.
Derfor er møderne splittet op i en række kortere sessioner der giver plads til eftertænksomhed imellem møderne og fuld fokus på møderne.
Når planen er udarbejdet, har du mulighed for at stille spørgsmål i de 3 efterfølgende måneder på et månedligt videomøde for at sikre at du ikke går i stå i eksekveringen af planen.
For at holde fokus anbefaler jeg maks. 2 deltagere på mødet = Ejerlederen og evt. den ansvarlige for markedsføringen.
Din investering i en markedsføringsstrategi du kan bruge
Efter de 3 møder sidder du med en individuel trin-for-trin vejledning, til hvordan du effektivt kan bruge markedsføring til at blive synlig, skabe trafik og få flere kunder.
Inklusiv:
- 3 fysiske møder hvor jeg kommer ud til dig
- 3 månedlige opfølgende samtaler online
- Online og fysisk dokumentation af strategi, anbefalinger og tjeklister
- Forberedelse og udarbejdelse af individuel dokumentation
Pris 15.000 kr. eks. moms.
Detaljerne
Møderne foregår på din virksomheds adresse
Møderne varer ca. 3 timer pr. gang
Hvis muligt præsenterer jeg helst på en projektor
Der kan forekomme lektier imellem møde 1 og 2.
Da vil det dreje sig om ca. 1-2 timer, og oftest være interviews af eksisterende kunder.
Som udgangspunkt kræver møderne dog ingen forberedelse
Den endelige markedsføringsstrategi leveres online (pdf) og på papir.
Strategien understøttes af individuelle tjeklister og trin-for-trin vejledninger der kan bruges, når strategien skal implementeres.
De 3 opfølgende møder foregår online via Teams eller Zoom. Det giver en frihed ift. lige at dele skærm og viser eksempler eller andet.
Sarah Vos Thrysøe
Jeg er ikke bare en konsulent der taler om hvor fantastisk online markedsføring er – Jeg skriver teksterne, beskærer billederne og alle de andre ting der skal til for at markedsføringen kører.
Lad os tage en uforpligtende snak om din markedsføring: