I denne artikel kigger vi på hvordan du skal betragte et markedsføringsbudget.
Det handler ikke om kroner/øre i eksakte tal, men hvordan budgettet, spiller sammen med de 2 andre variabler der tilsammen, afgør udkommet af din markedsføring.
De 3 variabler i din markedsføring
Din markedsførings succes afhænger af 3 variabler.
Uanset hvad du vægter højest, af de 3 variabler, kan du med denne grundtanke i baghånden, meget bedre definere det rigtige budget og sætte de rette forventninger til din markedsføring.
De 3 variabler er:

Du har garanteret allerede set dette Venn-diagram før, ift. andre ydelser?
Men for at være helt sikker på at vi får styr på hvordan du skal tænke dit markedsføringsbudget ind i en sammenhæng, så går jeg den lige igennem trin-for-trin.
Grafens 7 rum henviser til de variabler du kan fokusere på i din markedsføring. Din markedsføring kan altså være:
- Billig
- Billig og hurtig – men grim
- Hurtig
- Hurtig og lækker – men dyr
- Lækker
- Lækker og billig – men langsom
- Billig, hurtig og kvali-vare
Bortset fra at nr. 7 er utopi. Du får aldrig alle 3 på én gang.
2, 4 og 6 er de sammensætninger du kan/skal gå efter:
- 2. Billig og hurtig – men dårlig kvalitet
- 4. Hurtig og lækker – men dyr
- 6. Lækker og billig – men langsom
Dette er konsekvensen når du vælger en af de tre sammensætninger, for din markedsføring:
Find den sammensætning – og det budget der passer dig
Det er nok ingen hemmelighed hvilke sammensætninger jeg stemmer for og hvilke jeg stemmer imod!
Med kvalitet får du også lagt et ordentligt fundament for en markedsføring der over tid kan skaleres og optimeres.
En endnu bedre visualisering af hvordan du skal forholde dig til dit markedsføringsbudget
Hvis jeg skal være helt ærlig, så er ovenstående ”Venn diagram” måske endda lidt for smart-i-en-fart?
Min erfaring siger mig nemlig at hvis kvaliteten ikke er på plads, så kan du næsten poste lige så meget tid og penge i din markedsføring, som du vil. Resultaterne vil stadig udeblive.
Og med kvalitet mener jeg bl.a.at vi skal have styr på:
Din målgruppe. Hvem vil vi have fat på?
Hjemmesiden – Er den tidssvarende, mobil og responsiv.
Købstragten: Hvilke spørgsmål sidder din målgruppe med, hvornår?
Styr på design så vi er genkendelig over alle platforme
Osv.
Vi skal – kort sagt – have styr på fundamentet.
I ovenstående visualisering er kvalitet en faktor på lige fod med de to andre variabler, tid og økonomi.
Jeg overvejer kraftigt at udskifte diagrammet med nedenstående, og lade kvalitet være fundamentet (et krav) for at vi kan justere på enten tid eller økonomi:
Konklusion og anbefaling
Markedsføringsfejl nr. 6 handler ikke om at dit budget er for lille – nødvendigvis. Men at budget ikke er den eneste variabel der afgør din markedsførings succes.
Sørg for at fundamentet er på plads.
Din markedsføring er egentlig bare en megafon:
Er fundamentet af dårlig kvalitet, er det hvad din markedsføring råber til din målgruppe.
Er fundamentet på plads, er det hvad din markedsføring råber til din målgruppe.
Markedsføring kan ikke fikse en dårlig hjemmeside, et dårligt koncept, en dårlig kundeservice, en … Du forstår.
Til gengæld er alt hvad du investerer i din forretning, jo netop en investering!

Vil du gerne i gang med at markedsføre dig så kontakt og vi ta’r en uforpligtende snak.
Jeg har arbejdet med online markedsføring for B2B i +9 år og hjælper dig gerne videre.