I denne artikel kigger vi på hvordan du skal betragte et markedsføringsbudget.

Det handler ikke om kroner/øre i eksakte tal, men hvordan budgettet, spiller sammen med de 2 andre variabler der tilsammen, afgør udkommet af din markedsføring.

Indholdsfortegnelse

Sådan fastlægger du dit markedsføringsbudget

De 3 variabler i din markedsføring

Find den sammensætning – og det budget der passer dig

En endnu bedre visualisering af hvordan du skal forholde dig til dit markedsføringsbudget

Konklusion og anbefaling

De 3 variabler i din markedsføring

Din markedsførings succes afhænger af 3 variabler.

Uanset hvad du vægter højest, af de 3 variabler, kan du med denne grundtanke i baghånden, meget bedre definere det rigtige budget og sætte de rette forventninger til din markedsføring.

De 3 variabler er:

Budgetovervejelser ift markedsføring

Du har garanteret allerede set dette Venn-diagram før, ift. andre ydelser?

Men for at være helt sikker på at vi får styr på hvordan du skal tænke dit markedsføringsbudget ind i en sammenhæng, så går jeg den lige igennem trin-for-trin.

Grafens 7 rum henviser til de variabler du kan fokusere på i din markedsføring. Din markedsføring kan altså være:

  1. Billig
  2. Billig og hurtig – men grim
  3. Hurtig
  4. Hurtig og lækker – men dyr
  5. Lækker
  6. Lækker og billig – men langsom
  7. Billig, hurtig og kvali-vare

Bortset fra at nr. 7 er utopi. Du får aldrig alle 3 på én gang.

2, 4 og 6 er de sammensætninger du kan/skal gå efter:

  • 2. Billig og hurtig – men dårlig kvalitet
  • 4. Hurtig og lækker – men dyr
  • 6. Lækker og billig – men langsom

Dette er konsekvensen når du vælger en af de tre sammensætninger, for din markedsføring:

Billig og hurtig – men dårlig kvalitet

Du vil gerne have noget markedsføring men det må ikke være for dyrt. Samtidig skal det helst op at køre med det samme.

Der kan være mange grunde til at vælge denne:

  • Man har brug for kunderne nu!!!
  • Man er bange for at blive snydt, så man skal nok fortælle hvordan markedsføringen skal udføres og skrues sammen (ja – den har jeg prøvet)
  • Man har hørt/set andre gøre noget og tænker at det kan da ikke være så svært.

Jeg forstår godt grundene.

Men det ændrer ikke på det faktum at denne kombi er den værste af de tre!

DEN VÆRSTE.

Der er intet at bygge videre på, der er ingen resultater, og både, virksomhed, konsulent og målgruppe er utilfreds.

Hurtig og lækker – men dyr

Du vil gerne se resultater med det samme, samtidig med at du går op i at selve markedsføringen er lækker. Her taler vi om et gennemarbejdet materiale, hvor hjemmeside, tekster og billeder er professionelle.

Den her markedsføring spiller. Den er dyr – men du vil helt sikkert se resultater.

Lækker og billig – men langsom

Budgettet er mindre end i ovenstående. Til gengæld er du ok, med at resultatet lader vente på sig, for det vigtige er at den markedsføring der udarbejdes – det førstehåndsindtryk du giver dine potentielle kunder – er i orden.

Resultaterne tager tid, men fundamentet er på plads og laaangsomt begynder du at se resultater.

Find den sammensætning – og det budget der passer dig

Det er nok ingen hemmelighed hvilke sammensætninger jeg stemmer for og hvilke jeg stemmer imod!

BILLIG OG HURTIG

men dårlig kvalitet

Denne kombi kommer der aldrig noget godt ud af.

Du giver dine potentielle kunder et dårligt førstehåndsindtryk af din virksomhed.

Dérfra er der lang vej op til et eventuelt salg.

HURTIG OG LÆKKER

men dyr

Er bestemt vejen at gå – hvis man har råd. Og ’dyr’ er selvfølgelig relativ. Det kommer an på hvor godt dit fundament er, og hvor meget der skal bygges op for at du er klar til markedsføringen.

LÆKKER OG BILLIG

men langsom

Er helt klart den tilgang til markedsføring, jeg vil anbefale.

Prisen er til at være med på og det at det foregår langsommere, har den fordel at vi får hele organisationen – især sælgerne – med.

Med kvalitet får du også lagt et ordentligt fundament for en markedsføring der over tid kan skaleres og optimeres.

En endnu bedre visualisering af hvordan du skal forholde dig til dit markedsføringsbudget

Hvis jeg skal være helt ærlig, så er ovenstående ”Venn diagram” måske endda lidt for smart-i-en-fart?

Min erfaring siger mig nemlig at hvis kvaliteten ikke er på plads, så kan du næsten poste lige så meget tid og penge i din markedsføring, som du vil. Resultaterne vil stadig udeblive.

Og med kvalitet mener jeg bl.a.at vi skal have styr på:

Din målgruppe. Hvem vil vi have fat på?

Hjemmesiden – Er den tidssvarende, mobil og responsiv.

Købstragten: Hvilke spørgsmål sidder din målgruppe med, hvornår?

Styr på design så vi er genkendelig over alle platforme

Osv.

Vi skal – kort sagt – have styr på fundamentet.

I ovenstående visualisering er kvalitet en faktor på lige fod med de to andre variabler, tid og økonomi.

Jeg overvejer kraftigt at udskifte diagrammet med nedenstående, og lade kvalitet være fundamentet (et krav) for at vi kan justere på enten tid eller økonomi:

Hiv i slideren og se hvordan et øget budget påvirker tiden – og modsat

KVALITET

(Fundamentet for en god markedsføring)

Konklusion og anbefaling

Markedsføringsfejl nr. 6 handler ikke om at dit budget er for lille – nødvendigvis. Men at budget ikke er den eneste variabel der afgør din markedsførings succes.

Sørg for at fundamentet er på plads.

Din markedsføring er egentlig bare en megafon:

Er fundamentet af dårlig kvalitet, er det hvad din markedsføring råber til din målgruppe.

Er fundamentet på plads, er det hvad din markedsføring råber til din målgruppe.

Markedsføring kan ikke fikse en dårlig hjemmeside, et dårligt koncept, en dårlig kundeservice, en … Du forstår.

Til gengæld er alt hvad du investerer i din forretning, jo netop en investering!

Vil du gerne i gang med at markedsføre dig så kontakt og vi ta’r en uforpligtende snak.

Jeg har arbejdet med online markedsføring for B2B i +9 år og hjælper dig gerne videre.

Tlf: 6915 4243

svt@onlinesolutiongroup.dk