Før dine potentielle kunder køber hos dig, går de igennem 5 stadier.

Stadierne kalder jeg samlet set for KØBSTRAGTEN.

Indholdsfortegnelse

Købstragten er for B2B-markedsføring, hvad pensum er for folkeskolen
Købstragtens 5 stadier visualiseret
Hvordan kommunikerer vi til de 5 stadier?
Hvorfor er købstragten vigtig?

Købstragten er for B2B-markedsføring, hvad pensum er for folkeskolen

Konceptet i købstragten – og hvorfor du skal bruge den i din markedsføring – kan sammenlignes med folkeskolen.

  • Folkeskolen er en rejse over tid: Fra 1. til 9. klasse – ligesom købsrejsen i forrige mail.
  • Da vi startede i 1. klasse, vidste vi intet om 2. gradsligninger eller retstavning.
  • Hvis vores 1. klasse lærere var begyndt at tale til os om disse ting, ville vi slet ikke kunne følge med.
  • I stedet startede vi med at skrive tallene og bogstaverne.
  • Senere lave vi simple regnestykker og skrev ord på 2 bogstaver.

Det samme princip om at docere vores viden og uddanne vores potentielle kunder gør sig gældende når vi markedsfører vores produkt.

Købstragtens 5 stadier visualiseret

Grunden til at købstragten er formet som en tragt skyldes at størstedelen af din målgruppe altid vil befinde sig i toppen af din købstragt og færre jo tættere vi kommer på et køb.

Dem der ikke er er en del af tragten er ikke din målgruppe.

Udover de 5 stadier findes der faktisk en 6.: Genkøbsorienteret.

Købstragten visualiseret

Fasen for købs- og genkøbsorienteret er ikke de mest interessante når det gælder B2B markedsføring. Dette fordi Købsfasen er mere relevant for en webshop og fordi mange B2B salg ikke indeholder elementet af genkøb (ligesom en webshop). I stedet for genkøb, kan det give mening at lade fasen fokusere på:

  • Opsalg
  • Køb af services/abbonnement
  • Cases/referencer/udtalelser

Hvordan kommunikerer vi til de 5 stadier?

Købstragtens 5 stadier og markedsføringen

I det u-erkendte stadie kan du kun bruge push-markedsføring. Altså markedsføring der er kendetegnet ved at du betaler for at blive skubbet ud foran din målgruppe. Det kan f.eks. være betalt annoncering på de sociale medier.

I problemorienteringsfasen, kan du bruge både push og pull. Dog ofte med en overvægt af push.

I den løsnings- og produktorienterede fase kan give den fuld gas på pull-markedsføring. Altså markedsføring hvor du hiver kunderne ind i dit univers. Det kan være med artikler, webinarer, opslag på de sociale medier osv.

Her ville jeg også inkorporere emailmarkedsføring.

Hverken købs- eller genkøbs-fasen er særlig relevante markedsføringsmæssigt når det handler om B2B.

Med mindre man netop benytter sig af cases og referencer, kan man f.eks. bruge disse i sin remarketing, simpelthen for at bekræfte kunderne i at de foretog det rigtige køb.

Hvorfor er købstragten vigtig i B2B-markedsføring?

Jeg har nu vist dig hvad købstragten er, hvilke stadier dine potentielle kunder går igennem inden de foretager et køb hos dig, og kort hvordan markedsføringen ændrer sig igennem disse stadier.

Og for at ridse det helt kort på, så er købstragten er vigtig, fordi:

  1. Hvis vi kun taler til dem der er i de 4 nederste stadier, får vi aldrig nye kunder ind i vores købstragt.
  1. Hvis vi ikke taler til alle stadier, får vi ikke bearbejdet vores kunder så de bevæger sig ned igennem tragten og hen til købet.
  1. Hvis vi ikke tænker over hvad vi kommunikerer, til hvem og via hvilken kanal, ender vi med at have en kommunikation der ikke er interessant for vores potentielle kunder, og de kommer aldrig til at se os som en løsning på deres problem.

Købstragten er den vertikale proces dine potentielle kunder går igennem og købsrejsen er den horisontale. Begge skal bruges for at skabe en relevant markedsføring der leder til salg.

Skal vi gennemgå din købstragt?

Så hiv fat i mig – Sarah Vos Thrysøe

Jeg har arbejdet med online markedsføring for B2B i +9 år og hjælper dig gerne videre.

Tlf: 6915 4243

svt@onlinesolutiongroup.dk