Hvad sker der med LinkedIn annoncering i 2022?

Vi tager et kig på LinkedIns udviklingsplan

Indholdsfortegnelse

  • LinkedIn opdateringer i 2022
  • Splitteste forskellige annonceformater
    • Nye annonceformater
  • Splittesting
  • Administrativt
  • Uddannelse
  • Konklusion på LinkedIn annonceopdateringer for 2022

LinkedIn opdateringer i 2022

I denne artikel vil jeg gennemgå nogle af de tiltag der kommer til LinkedIns annonceringsplatform i 2022.

Jeg har udvalgt disse fordi jeg mener at de har den største betydning for danske B2B virksomheder.

Da opdateringerne ikke har fundet sted endnu – og beskrivelserne er ret mangelfulde – kan der være nogle detaljer jeg tolker forkert.

Jeg vil enten opdatere artiklen efterhånden som jeg ved mere, eller også henviser jeg til en ny artikel. Uanset vil det fremgå tydeligt hvis (og hvornår) jeg får ny viden.

Splittest forskellige annonceformater

Den første opdatering jeg vil gennemgå, er den jeg glæder mig aller, aller mest til!

Den er planlagt til ”engang i 2022” ?‍♀️

Det nye bliver at man kan samle flere forskellige annonceformater i én kampagne.

Det betyder at vi fremover kan splitteste om det er en karrusel, en video eller en almindelig billedannonce, der virker bedst.

Det bliver SÅ godt.

Indtil nu har vi skullet lave en kampagne for hvert annonceformat, med hvert sit budget. Fremover kan vi altså reelt splittest flere formater, til færre penge.

Dét bliver spændende – og alle mine kunder kan godt forvente at vi skal køre en masse annonceformat-tests?

Administrative ændringer i LinekdIns annonceværktøj

De administrative opdateringer har størst betydning for dem der sidder og arbejder i selve værktøjet. Men disse to opdateringer kan nu også være gode at kende som kunde:

Sletning

Fremover bliver (og er) det muligt at slette annoncer, kampagner, kampagnegrupper og konti.

For dig som kunde (burde det) betyde at det bliver nemmere at finde rundt i værktøjet.

Masseopdatering

I løbet af 2022 bliver det også muligt at masse uploade ændringer og nye annoncer vha. CSV-filer. Dén er jeg lidt spændt på!

Jeg havde altid masser af problemer med Facebooks lignende funktion, så jeg håber den er væsentlig bedre end deres er/var.

Nye annonceformater

LinkedIn planlægger at udvide de eksisterende annonceformater så som video, billede og karrusel med disse to nye formater:

Nyt annonceformat nr. 1:  Document Ads

Forestil dig at du har lavet en kundecase i en pdf. Dén ville du egentlig gerne have ud foran dine potentielle kunder.

Med Document Ads, uploader du kundecasen som selve annoncen. Modtagerne kan nu bladre i, og (vil jeg antage) downloade pdf’en og læse den.

Formatet er allerede i Beta og ruller nok ud i løbet af det første halvår 2022. Måske allerede i første kvartal.

Jeg ser et kæmpe potentiale i dette format ift. kundecases.

Formatet kan med det samme give en masse troværdighed ift. at andre/de rigtige kunder allerede. Samtidig kan en potentiel kunde nemt se hvilke problemer du kan løse for dem – uden at de skal give deres e-mailadresse, eller klikke sig ind på hjemmesiden.

Nyt annonceformat nr. 2:  Product Ads

Et nyt format hvor man kan promovere produktkataloger.

Jeg er desværre ikke helt klar over hvordan dette kommer til at foregå:

Mener de f.eks. produktkataloger som værende en pdf, ligesom i ovenstående, eller mener de at man som virksomhed kan forbinde sin webshop og promovere varer i annoncerne?

Jeg tror det er det første, men så forstår jeg ikke helt hvorfor den har et andet navn? Jeg vil opdatere artiklen når jeg ved mere.

Sat til engang i 2022.

A/B splittesting

Jeg er en stor fortaler for at man splittester sine annoncer. Og hver gang jeg kan komme afsted med det, så laver jeg to varianter af en annonce for at se hvilken og ikke mindst hvad der præsterer bedst.

I første kvartal 2022, kommer der nogle opdateringer der gør det muligt at splitteste kampagner og se hvilken der performer bedst.

Det kan f.eks. være at man gerne vil se (alt andet lige) hvilken kampagne der performer bedst: Den hvor vi målretter København, eller den hvor vi målretter Jylland? Eller f.eks. den hvor vi målretter CEOs kontra CMOs.

Jeg tror ikke denne opdatering kommer til at have den store betydning, da man jo allerede nu kan tage tallene ud i et Excel ark og lave sine splittest-beregninger. Men jeg antager at de med denne opdatering, inkorporerer disse beregninger direkte i annonceringsværktøjet?

Igen vi må se hvad pointen er i denne opdatering – Det jeg hæfter mig ved, er deres fokus på at kunne splitteste under kontrollerede forhold?

Uddannelse

I løbet af sommeren 2021 lavede LinkedIn et certificeringsprogram.

Certificeringen gælder enkeltindivider. Der findes endnu ikke nogen danske certificerede LinkedIn bureauer (selvom jeg kender til et bureau der bryster sig af dette).

Du kan se mine certificeringer her:

LinkedIn Marketing Fundamentals certifikat
LinkedIn Marketing Strategy certifikat

Og du kan de anerkendte partnere LinkedIn anbefaler her: business.linkedin.com/marketing-solutions/marketing-partners/find-a-partner

(Går du listen nøje igennem vil du se at der findes nogle enkelte bureauer der er anerkendte LinkedIn Partnere – men ingen i Danmark!)

Konklusion på LinkedIn annonceopdateringer for 2022

Dette er som sagt ikke alle de opdateringer LinkedIn har planlagt for 2022, men dem jeg tænker der er vigtigst for danske B2B.

Det der faktisk er det vigtigste at holde sig for øje, er at LinkedIn løbende er i gang med at opdatere deres annonceringsplatform.

Enten fordi de allerede tjener gode penge på det, eller fordi de kan se at de kan komme til det!

Som annoncør kan du altså kun forvente at flere og flere vil begynde at annoncere på LinkedIn, og jeg ser allerede en støt stigende interesse for det.

Samtidig med at flere kommer til, kan du også forvente at priserne kommer til at stige. Der bliver simpelthen flere der gerne vil have vist deres annonce, på den begrænsede plads der er på LinkedIn.

Det betyder helt kort at det er billigere at annoncere nu generelt. Det er også billigere at teste en masse ting af, end det vil være om et år eller to!

Sidst men ikke mindst betyder det også at du relativt nemt kan skille dig ud – indtil videre – da der ikke er så mange andre danske annoncører på LinkedIn.

Men det vil ændre sig.

Vil du gerne i gang med LinkedIn annoncering?

Så hiv fat i mig – Sarah Vos Thrysøe
Tlf: 6915 4243
svt@onlinesolutiongroup.dk

Brug for rådgivning? Invester i min klippekortsordning. Det er til dig der har styr på det grundlæggende og bare har nogle tillægsspørgsmål.

Brug for 1-1 undervisning hvor jeg guider dig hele vejen igennem fra opsætning af konto til din første aktive annonce, kan du købe en dag hvor vi sidder sammen (online) til 4.500 kr.

Eller jeg kan stå for det hele med denne pakkeløsning

Jeg er også i gang med at lave et online kursus omkring LinkedIn annoncering – Du kan skrive dig op her

Relaterede artikler

Tilbage til artikeloversigten