Før dine potentielle kunder køber hos dig, går de igennem 5 stadier.
Stadierne kalder jeg samlet set for KØBSTRAGTEN.
Købstragtens 5 stadier visualiseret
Grunden til at købstragten er formet som en tragt skyldes at størstedelen af din målgruppe altid vil befinde sig i toppen af din købstragt og færre jo tættere vi kommer på et køb.
Dem der ikke er er en del af tragten er ikke din målgruppe.
Udover de 5 stadier findes der faktisk en 6.: Genkøbsorienteret.

Fasen for købs- og genkøbsorienteret er ikke de mest interessante når det gælder B2B markedsføring. Dette fordi Købsfasen er mere relevant for en webshop og fordi mange B2B salg ikke indeholder elementet af genkøb (ligesom en webshop). I stedet for genkøb, kan det give mening at lade fasen fokusere på:
- Opsalg
- Køb af services/abbonnement
- Cases/referencer/udtalelser
Købstragtens 5 stadier og markedsføringen
I det u-erkendte stadie kan du kun bruge push-markedsføring. Altså markedsføring der er kendetegnet ved at du betaler for at blive skubbet ud foran din målgruppe. Det kan f.eks. være betalt annoncering på de sociale medier.
I problemorienteringsfasen, kan du bruge både push og pull. Dog ofte med en overvægt af push.
I den løsnings- og produktorienterede fase kan give den fuld gas på pull-markedsføring. Altså markedsføring hvor du hiver kunderne ind i dit univers. Det kan være med artikler, webinarer, opslag på de sociale medier osv.
Her ville jeg også inkorporere emailmarkedsføring.
Hverken købs- eller genkøbs-fasen er særlig relevante markedsføringsmæssigt når det handler om B2B.
Med mindre man netop benytter sig af cases og referencer, kan man f.eks. bruge disse i sin remarketing, simpelthen for at bekræfte kunderne i at de foretog det rigtige køb.

Skal vi gennemgå din købstragt?
Så hiv fat i mig – Sarah Vos Thrysøe
Jeg har arbejdet med online markedsføring for B2B i +9 år og hjælper dig gerne videre.