SØGEMASKINEMARKEDSFØRING
BLIV FUNDET PÅ DANMARKS SØGEMASKINE NR. 1
GOOGLE
Search Engine Marketing – Eller på dansk søgemaskinemarkedsføring.
Handler for det meste om markedsføring på Google.
Selvom der jo også findes andre søgemaskiner som f.eks. Bing / Yahoo
SEM består af
  • SEA = Search Engine Advertising, som på Google er AdWords.
  • SEO = Search Engine Optimization

Hvorfor SEM?

Næsten 90% af alle kunder bruger søgemaskinerne i løbet af købsprocessen.
Og 60% af handelen i en fysisk butik starter på nettet.
Så spørgsmålet er ikke om du bør være på Google, men om du er synlig (nok)?

Én ting er jo at være på Google men hvis du ligger og flagrer rundt på side 2 eller mere, er der ingen der ser dig.
At være tilstede på Google handler om synlighed.
Og synlighed er side 1.
Og helst i toppen så brugeren ikke skal scrolle aaalt for langt ned på siden for at finde dig.

Men det behøver ikke at være plads nr. 1(!)

Har du styr på SEM?

Prøv eventuelt selv at foretag en søgning på Google for at se om du dukker op. Men inden du hopper over på Google så tænk over, hvornår potentielle kunder skal finde dig:

HVORNÅR VIL DU FINDES? SØG PÅ SØGEEKSEMPEL 1 SØGEEKSEMPEL 2

Når kunderne allerede kender dig:

Dit firmanavn Malermester Viggo Maersk

Når kunderne ved hvilken ydelse eller produkt de har brug for:

Søg på et produkt-navn eller -type eller en service Malermester på Østerbro Leje af containerskib

Når kunderne søger din viden:

Emne-, tema- og hv-ord Skal jeg male eller tapetsere stuen? Kan jeg fragte gods via et containerskib?

De forskellige søgninger indikerer forskellige stadier i købsprocessen, og kræver forskelligt indhold.

Spørgsmålet/spørgsmålene er:

  • Kom du frem?
  • I hvilken position lå du?
  • Hvor mange gange blev du vist?

Jo mere plads du optager på Googles første side, også kaldet SERP for = Search Engine Result Page, jo bedre.
Jo mere plads du optager jo mindre er der til dine konkurrenter og jo mere overbevisende er det for søgeren at du må ligge inde med den rigtige viden.

SEM = AdWords + SEO

Hvis du nu ikke lå i toppen, eller ikke var synlig bør du nok overveje om du skal bruge noget tid på søgemaskinemarkedsføring og hvorvidt det skal være AdWords eller SEO.

Det betaler sig at være ærlig over for dig selv her! Du så måske dit SEO link på plads nr. 5, men vil din potentielle kunde se den? Og ikke bare registrere at der ligger et link, men se linket, læse det og vælge at klikke på det?

Under siderne Adwords og SEO finder du mere information om hvilke fordele der er ved hver af de to discipliner og hvornår du bør benytte dig af dem.

Du kan også læse mere om hvordan brugernes købsproces hænger sammen med deres søgninger og hvordan du vha. det rette indhold sikrer at dine kunder finder dig.

At sikre din online-tilstedeværelse handler altså især om at have styr på sin søgemaskinemarkedsføring herunder Adwords og SEO, samt at have kvalitetsindhold på dine sider. Hvis du virkelig vil sikre synlighed bør du overveje at have en indholdsstrategi der sikrer at du er tilstede i alle faserne af købsprocessen.

Har du lyst til at høre mere om SEM = AdWords + SEO, så kontakt os og lad os tage et uforpligtende møde

Ring mig op – Jeg vil gerne være synlig på Google