Dette indlæg er nr. 1 ud af 2 i serien Valg af CMS
Støtter din hjemmeside op om din virksomheds mål?

Overvejer du at få lavet en ny hjemmeside, eller eventuelt opdateret din eksisterende?

Så læs med her hvor jeg giver dig et indblik i hvor du skal starte, så din hjemmeside bliver det midtpunkt den skal være, for din forretning, din markedsføring og for din stolthed 😉

De 3 ting du skal have styr på inden du laver en hjemmeside

Det de fleste synes er sjovt ved en hjemmeside er farverne, skrifttyperne, skal kassen være her eller der, billede her eller en knap der? Og alt det andet visuelle man kan lege med.

Men det er faktisk ikke det der bør være din første prioritet, når du kaster dig over at redesigne, eller skabe en ny hjemmeside.

Det første du skal kaste dig over er:

  • Formålet med hjemmesiden, hvilket har betydning for
    • Valg af CMS [POPUP hvad er CMS?]
    • Tilhørende behov og funktionalitet
  • Hvem er din målgruppe?
  • Hvilke markedsføringsbehov har du?

Lad os dykke ned i de 3 aspekter du skal have styr på:

Dit formål med hjemmesiden

Hovedformålet med hjemmesiden er som regel en af disse 3:

  1. At sælge produkter
    1. Hvilket kræver at du har en webshop hvor du kan præsentere dine produkter og styre varelager. Og en betalingsaftale hvor du kan håndtere salg.
  2. At sælge (konsulent) timer
    1. Hvilket kræver en almindelig hjemmeside hvortil der er tilknyttet en kontaktformular, en mail og et telefonnummer
  3. At sælge bookinger
    1. Hvilket kræver en almindelige hjemmeside hvortil der er tilknyttet et bookingmodul.

(Der findes også bloggere og nyhedstjenester, men de ligger uden for denne artikels fokusområde.)

Nogle har en kombination af de forskellige typer, men langt de fleste falder ind under ovenstående 3.

I underpunktet har jeg beskrevet nogle af de afledte behov dit hovedformål medfører. Du kan med rette tænke at ”Det siger vel sig selv?”.

Men du vil blive overrasket over hvor mange der har en webshop hvor man kun kan betale med PayPal, eller en bookingside, hvor man skal skrive for at høre hvornår der er ledige tider…

Og danske forbrugere, anno 2019, er altså ikke de allermest tålmodige!

Gør du det ikke nemt for dem, er de tilbage på Google med det vuns, og finder en anden.

Så tænk over hvilke behov du har, så du nemt og bekvemt kan levere dit hovedformål til dine potentielle kunder, som de nemt og bekvemt kan købe/kontakte/booke.

Hvem er din målgruppe?

Hvis din målgruppe er 60+ gør det måske ikke så meget at siden er lidt langsom. De er oftest mere tålmodige end yngre grupper. Til gengæld er det et dødsstød hvis du har en tiny-winy skrift.

Er din farvepalette douch og meget lyserød er den perfekt til nogle kvinder, men nok ikke så meget til mandlige chefer.

Er din hjemmeside bygget op uden menupunkter[1] og med en fuldstændig ny tilgang til hvordan man designer en hjemmeside, dur den nok ikke til dem der elsker det vante og er lidt usikker på ’det der internet’. Til gengæld er detlige i øjet til firstmovers, designere og techsavvy.

Jeg plejer at sige at din hjemmeside skal ikke være til, for dig eller din webdesigner. Den er til for dine potentielle kunder.

Det er dem der skal knuselske din hjemmeside, dit design, dine features – også selvom de ikke lige bruger ordet ”knuselske” 😉

[1] Oversigt: https://designmodo.com/non-standard-navigation-websites/

Eksempel: https://www.artistsweb.com/

Hvilke markedsføringsbehov har du?

For de fleste af os er vores hjemmeside, det samme som en fysisk butik var for 50 år siden: Helt essentiel og vores ansigt ud af til.

Derfor er det også hjemmesiden, mere end noget andet der er omdrejningspunktet for hele vores markedsføring.

Men hvordan tænker du markedsføringen ind, når du kun lige er gået i gang med at lave en hjemmeside??

Jeg er glad for at du spørger 😊

Dét gennemgår jeg nemlig i dette afsnit af #OSGTV:

FIND UD AF HVILKE SIDER DU SKAL HA’ PÅ DIN HJEMMESIDE, SÅ DEN STØTTER OP OM DIN MARKEDSFØRING

DOWNLOAD GUIDEN

Tusind tak fordi du læste med 🙂

Jeg håber at du vil dele blogindlægget i dit netværk
Jo flere vi er her på bloggen, jo sjovere bli’r det 🙌

Bakser du med noget ift. online markedsføring?
Skriv til mig i kommentarfeltet – måske der kommer et helt afsnit ud af det 👇

Sarah 👊

Dette indlæg er en del af en serie

Hvilket program skal din hjemmeside laves i? >>